men en dag kommer jag och du verkligen bli gamla, men jag älskar dig nu

från att känna mig totalt energilös till att knappt kunna sitta still. förstår inte mina nästan bipolära humörsvägningar. 
var inne i stan en tur. vandrar runt själv en timme, hittar en bok, köper ett paket riskakor för att lugna hungertigrar. träffar e och s. det har hänt någonting, det får vänta tills s har gått. sedan sitter vi på varsin sida av träkuben jag och e och pratar. hon får tårar i ögonen och jag lindar mina armar om henne. en tyst gråt mot min skjortkrage. är glad att hon hörde av sig till mig, först. känner mig nära igen efter att ha känt mig så långt ifrån. fina e, försvinn inte igen. 
sedan följer jag henne till tåget, kramas igen - vi ses snart. blunda skynda drar i skjortärmen som envisas med att åka ner. solen som sticknålar i ögonen. oprovocerade panikkänslor. lugnar ner mig på spårvagnen. pappa ringer om danmarksresan. en helg får vi vara bara pappa och dotter sedan är vi tillbaka i det gamla igen. 
runt halsen hänger halsbandet med svalberlocken och om halsen om en annan flicka i stockholm hänger ett likadant. en osynlig portal för vårat systraskap, ett band som inte går att knipsa med ens all världens våld samlat i en gemensam styrka. vapensystrar in i döden - och in i döden och längre till så kommer jag att älska dig min vän


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0